De fem största ”kedjorna” som arbetar med att sälja andrahandsprylar, Myrorna, Stadsmissionen, Röda korset, Erikshjälpen och PMU visar alla upp ökad handel.
Enligt Ekots sammanräkning ökade försäljningen hos de ideella organisationerna med 15 procent i år. Tillsammans omsätter de fem största årligen 1,5 miljarder kronor.
Second hand-marknadens växande popularitet beror enligt Ekot på att svenskar numera har en annan attityd till hållbarhet och återvinning.
– Förr kunde jag känna ett obehag över att använda ett plagg som någon annan använt, men så känner jag inte längre. Det går ju att tvätta, säger en kvinna som den statliga radion pratat med.
Vill växa ytterligare
Hos butikerna finns nu stora ambitioner om att expandera verksamheten. Fler fysiska butiker såväl som e-handeln står på menyn.
Enligt Mats Hillerström, som arbetar på Pingstkyrkans utvecklingsarbete, PMU, finns det stora möjligheter att få in mer kläder till butikerna. Svensken köper årligen 15 kilo kläder men endast 3 kilo skickas till second hand-butiker.
– Det är tydligt att det finns mycket prylar i systemet som kan återanvändas. Det räcker att ställa sig en dag vid en sopstation. Så även om konkurrensen ökar, så finns det fortfarande mycket att ta av, säger han.