torsdag, 2 december, 2021
torsdag, december 2, 2021

Systembolaget vill konkurrera med gränshandeln – lanserar budgetöl

Systembolaget har beslutat sig för att lansera en ny öl med lågt pris. Detta för att konkurrera med den svenska gränshandeln i Danmark och Tyskland. Men många ställer sig nu frågande hur en lågprisöl går att kombinera med Systembolagets uppdrag att värna folkhälsan.

De ekonomiskt allt mer trängda svenskarna föredrar att köpa sitt alkohol utomlands, i Danmark och Tyskland, där priserna är mycket lägre än i Sverige. Det har fått Systembolaget, som i Sverige har monopol på att sälja alkohol starkare än 3,5 procent, att agera.

Nu vill den statliga alkoholåterförsäljaren lansera två budgetöl för att möta den danska och tyska konkurrensen. De nya ölerna ska kosta max 6,90 kronor per burk. I dagsläget är den billigaste ölen på ”bolaget” Åbros Fem Komma Tvåan i 33 centiliters burk som kostar 8,40 kronor. De billigaste burkölen i halvlitersförpackning är Kung, Millennium och Smålands Mellanöl som alla landar strax under 11 kronor, enligt Systembolagets hemsida.

Till sidan Beernews säger Systembolagets presschef Lennart Agén att ”särskilt för ljus lager är priset en viktig faktor för kundnöjdheten. Därför har vi i lanseringsplanen med en ljus lager i lägre prisklass”.

Men alla är inte imponerade av Systembolagets nya strategi att konkurrera i lågprissegmentet.

Johan Håkansson, grundare av Ängöl i Kalmar och ordförande i Sveriges Oberoende Bryggerier tillhör kritikerna.

– Systembolaget säger sig värna folkhälsan genom dyra reklamkampanjer och subjektiva debattartiklar. Att sedan efterfråga öl för 6,90 är dubbelmoral. Det är den billigaste alkoholen som är allra skadligast för folkhälsan, säger han till Beernews.

Senaste