fredag, 22 november, 2024
fredag, november 22, 2024

Oscarsgalan presenterar nya mångfaldsstandarder för nominering till 2024 års bästa film

Academy of Motion Picture Arts and Sciences, som arrangerar den årliga Oscarsgalan meddelade i tisdags nya ”mångfaldsregler” för bästa filmer som skall nomineras till .Med början 2024, vid den 96:e Oscarsgalan, måste filmer uppfylla minst två av fyra regler för mångfald i för att kunna kvalificera sig för en nominering.

Kategorierna anges som: medverkande i filmen, bland personalen, i studion och i möjligheter till utbildning och avancemang i andra aspekter av filmens skapande och release.

Kraven på representation i filmen inkluderar antingen att ha minst en huvudperson eller en betydande biroll från en underrepresenterad ras eller etnisk grupp, med minst 30 procent av birollerna från två underrepresenterade grupper eller som har den huvudsakliga handlingen, temat eller berättelsen fokuserad på en underrepresenterad grupp.

Som underrepresenterade grupper räknas kvinnor, färgade personer, personer som identifierar sig som HBTQ+ eller personer med funktionsnedsättning, enligt Oscarsakademin.

De nya kraven är avsedda att främja mångfald och rättvis representation på skärmen och utanför.

”Spännvidden måste öka för att återspegla mångfalden i vår globala befolkning i både skapandet av filmer och i publiken som ser dem”, sade Oscarsakademins ordförande David Rubin och Vd:n Dawn Hudson i ett uttalande.

”Vi tror att dessa integrationskrav kommer att vara en katalysator för långvariga, väsentliga förändringar i vår bransch.”

Den andra kategorin, som avser personalen bakom kameran, omfattar regler som att: en film skall ha antingen minst två chefspositioner eller avdelningschefer från en underrepresenterad grupp och minst en skall vara från en underrepresenterad ras eller etnisk grupp; minst sex andra i personalen kommer från en underrepresenterad ras eller etnisk grupp, eller minst 30 procent av filmens personal skall vara från en underrepresenterad grupp.

Studiokategorin behandlar betalda praktikplatser och lärlingsmöjligheter, samt skall erbjuda utbildningsmöjligheter för personer i underrepresenterade grupper. Den fjärde kategorin tar itu med representationen i marknadsföringen-, PR- och distributionsfunktionerna.

De nya kraven utarbetades av en arbetsgrupp ledd av Oscarsakademins medlemmar DeVon Franklin och Jim Gianopulos och i samråd med Producers Guild of America. De hade i sin tur baserat sig på British Film Institute (BFI) Diversity Standards, som används för att besluta om finansiering till filmer i Storbritannien och för att vara kvalificerad till BAFTA-priserna

Svenska filminstitutet vill uppenbarligen inte vara sämre, och dess Vd Anna Serner har redan hunnit gå ut och sagt att de tänker diskutera något liknande för Guldbaggen. Serner menar till och med att de kan ” göra reglerna ännu lite bättre”.

– Det kan handla om vilka berättelser som berättas, vem som spelar rollerna och vem som står bakom kameran. Vi tycker att det måste ske en förändring och vill ta upp det på nästa möte med branschen, sade Anna Serner vidare.

Hon anser att Oscarsakademin inte har gått tillräckligt långt, och att de nya kraven är för tandlösa:

– Oscarsgalans regler är utformade så att alla filmer som vunnit kategorin de senaste 15 åren hade klarat sig. Nya kriterier måste skapa förändring, annars blir det mest en byråkratisk sak.

Anna Serner anser inte att ett nytt regelverk skulle riskera att det blir en politisk styrning av filmindustrin, eftersom Guldbaggen är en belöning, och inte en styrning. Guldbaggegalan skall hållas i januari, vilket innebär att något nytt regelverk inte kommer att kunna vara på plats till dess.

Alla håller inte med om den analysen. Skådespelare i USA har reagerat på vad de anser vara ett ”woke” intrång på den konstnärliga friheten för filmskapare. Kirstie Alley, känd från Tv-serien Cheers twittrade:

”Det är skamligt för artister överallt… Kan ni föreställa er att tala om för Picasso vad som skall vara i hans j***a målningar. Ni har förlorat förståndet. Kontrollera konstnärer, kontrollera fritt tänkande… OSCAR ORWELL”

Den Oscarsnominerade skådespelaren James Woods omdöme var mer lakoniskt: ”Galenskap”.

Samtidigt visar en färsk undersökning att Hollywood använder sig av mer ljushyade skådespelare i huvudrollerna i storfilmer nu än förr. Anledningen anses vara att filmmakarna är måna om att filmerna skall gå bra på den kinesiska marknaden, och publiken där anses föredra ljushyade hjältar. Det är en utveckling som kan spåras sedan 2012 då det kinesiska kommunistpartiet öppnade upp för utländska filmer.

Forskningsrapporten, “Can Emerging Markets Tilt Global Product Design? Impacts of Chinese Colorism on Hollywood Castings”, skrevs redan 2017, men släpptes av John Hopkins-universitetet i februari. Den har studerat 3 000 filmer mellan 2009 och 2015 och såg en ökning med 8 procent av ljushyade skådespelare efter 2012.

Senaste