torsdag, 21 november, 2024
torsdag, november 21, 2024

Majoriteten av migranter som anländer sjövägen till EU inte i behov av skydd säger FN

Majoriteten av de migranter som använder en av de vanligaste sjövägarna in i Europa är inte i behov av ”internationellt skydd”, visar en rapport från FN:s flyktingorgan.

FN:s flyktingkommissariat (UNHCR) fann att mer än 70 procent av dem som tar sig in i Europa via Libyen sannolikt inte kommer att få asyl när de anländer.

Som reaktion på den siffran har Vincent Cochetel, UNHCR:s särskilda sändebud för regionen, erkänt att en ”rättvis och fungerande procedur för återvandring” måste sättas in, annars kommer ”hela asylsystemet att ifrågasättas”.

Nyheten kommer samtidigt som ett rekordstort antal migranter försöker korsa Engelska kanalen i små båtar, varav många har kommit över Medelhavet till Europa innan de reser över land till Calais.

Tony Smith, tidigare generaldirektör för Storbritanniens Border Force, har sagt att personalen ser ”samma ansikten” bland dem som försöker göra överfarten.

”Många människor som befinner sig i Calais har redan fått besked att de inte kan stanna i EU, några av dem har nekats i ett par olika länder, men de vill inte åka tillbaka hem”, säger han till tidningen Telegraph.

”Fransmännen kan inte få bort dem så de tar bara deras namn och personuppgifter och säger åt dem att sluta försöka bryta mot lagen.”

Smith, som nu är ordförande för en internationell gränsövervakningsorganisation inklusive den brittiska gränsstyrkan, sade att smugglarna har ”övertaget” och att detta kommer att uppmuntra fler människor att resa till norra Frankrike för att ”pröva lyckan”.

”De har hittat en lucka i vårt försvar. Regeringen kan inte lösa detta på egen hand eftersom det är en internationell fråga som kräver franska åtgärder”, säger han.

”Vi måste sätta smugglarna i konkurs. Dessa är hårt trafikerade farleder, båtarna kan bli överkörda av en färja utan att ens veta om det, och barn som drunknar i kanalen är inte vad någon vill se.

”Det finns en verklig anledning att stoppa detta oavsett vad din åsikt om asylrätt är, detta är en fråga om liv död. Det är människor och dessa organiserade kriminella gäng bryr sig inte om de överlever eller inte.”

Han sade att ett avtal om ”gemensam jurisdiktion” behövs, med franska och brittiska gränstjänstemän som utför gemensamma patruller och tar alla som försöker sig på den farliga passagen tillbaka till Frankrike.

Mer än 5 000 migranter har passerat kanalen i år, med augustis siffra på mer än 1 200 hittills, vilket är den högsta siffran någonsin.

Samtidigt visar FN:s siffror att av de 41 129 migranter som har kommit till Europa, sjövägen eller över land i år, är den vanligaste nationaliteten för nyanlända tunisier, med 18,3 procent, följt av algerier på 10,3 procent.

Enligt UNHCR utgjorde antalet anlända från Libyen till Italien och Malta 68 procent av de asylsökande till Europa via centrala Medelhavet mellan januari och maj.

Omkring 8 600 personer har avrest från det nordafrikanska landet sjövägen, med bangladeshier, sudaneser och somalier som de vanligaste nationaliteterna.

Rapporten säger ”Fram till slutet av maj, kommer uppskattningsvis 28 procent av de människor som har korsat havet från Libyen sannolikt att vara i behov av internationellt skydd.”

De allra flesta av dem som försöker nå Storbritannien från Calais har rest över land genom EU, och FN:s siffror visar att den vanligaste vägen in i Schengenområdet är över Medelhavet.

Smith sade att smugglare som underlättar överfarterna säger åt migranterna att söka asyl, eftersom de då inte längre kan avvisas eller skickas tillbaka till sitt destinationsland av gränsstyrkan.

För att beviljas asyl behöver en person bevisa att han eller hon inte kan återvända till sitt hemland på grund av förföljelse. Många av dem som inte är berättigade till asyl anses vara ekonomiska migranter.

Senaste