Försvarsmaktens Pride-kampanj blev en dyr historia, kan tidningen Nya Tider avslöja. Tidningen begärde ut underlag från Försvarsmaktens högkvarter, som visar att de betalade 449 500 kronor för sin plats under Pride-veckan. Dessutom betalade man 517 425 kronor för annonser och ytterligare 424 000 kronor till reklambyråer. Sammanlagt betalade Försvarsmakten 1,5 miljoner kronor.
Detta år menade Försvarsmakten att deras deltagande på Pride-festivalen var ”viktigare än någonsin” på grund av Rysslands invasion av Ukraina. Till Nya Tider säger marknadschefen Johan Landeström att det ”alltid är viktigt” att stå upp för mänskliga rättigheter men att Rysslands invasion av Ukraina har gjort frågan mer aktuell.
Dock har Ukraina en liknande lagstiftning som Ryssland när det kommer till hbtqi-frågor, där homosexuella inte får gifta sig och homoadoptioner är förbjudna. Dessutom saknar Ukraina antidiskrimineringslagar mot homosexuella och transpersoner – även om landet väntas liberalisera sin lagstiftning efter kritik från Väst.
Under Pride-veckan syntes Försvarsmakten relativt mycket, då man bland annat höll ett seminarium med namnet ”Att bekänna färg – hur man kan vara en allierad”. Seminariet beskrevs följande:
”Försvarsmakten är ju en hetero- och CIS-normativ maskulint kodad organisation. Vad gör vi, och vad kan vi göra, som organisation och som enskilda, för att alliera oss med våra HBTQ-kollegor?”
Transbarn i fokus
Under Pride-veckan var ”transbarn” i fokus, där det bland annat anordnades ett disco för barn under 13 år där föräldrarna inte fick delta. Arrangörerna uppmanade barnen att ”festa loss” och ta på sig sina ”prideigaste outfits”, och skrev att discot leddes av vuxna transpersoner. Bakom arrangemanget stod Transammans, som varje år får över en miljon kronor i bidrag av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF.