SD:s valfilm visar tydliga tecken av att vara inspirerad av Pripps klassiska reklamfilm från 1994. Scen för scen viss snarlika motiv och aktiviteter som i Pripps film. Istället för att glädjas åt gratisreklamen har Carlsberg som nu äger Pripps kontaktat sina jurister för att vidta åtgärder mot Sverigedemokraterna.
Vilken form av åtgärder det handlar om har inte framkommit men oavsett vad det är riskerar de att utlösa en köpbojkott bland sverigedemokrater, som uppskattningsvis utgör mer än 20 procent av den öldrickande befolkningen. Bojkotten kan komma att drabba samtliga Carlsbergs varumärken, inte bara Pripps och Carlsberg. Bland Carlsbergs sortiment finns Falcon, Ramlösa, Festis, Apotekarnes, Carnegie Porter, Tuborg, Ringnes, Kronenbourg, 7Up, Pepsi, Pommac och Zingo.
För SD:s del är det svårt att se annat än att bråket innebär gratis reklam.
SD:s kommunikationschef uppger till Expressen att syftet med filmen var att förmedla en känsla av året 1994, som många kommer ihåg som ett mycket bra år. Sverige tog en bronsmedalj i fotbolls-VM, Pernilla Wiberg vann en guldmedalj under Vinter-OS i Lillehammer och otryggheten i Sverige var fortfarande å relativt låga nivåer, även om varningstecknen fanns där. Det året var även EU-euforin hög och en majoritet av svenskarna röstade ja till medlemskap, samma år sjönk även Estonia.
Det var en användare på Reddit som upptäckte likheterna och lade upp en video med båda filmerna. Videon kan ses här: