Miljøpartiet de grønne (MDG) sätter sin prägel på Oslos utveckling. Tillsammans med Arbeiderpartiet och Socialistisk Venstre, samt med stöd av det kommunistiska partiet Rødt, genomför de en klimatrevolution i den norska huvudstaden.
Medan MDG är obetydligt i Norge som helhet, med endast en ledamot i Stortinget och oftast under fyraprocentsspärren i opinionsmätningar, så nådde partiet i Oslo stora framgångar i höstens kommunalval med hela 15,3 procent, mer än en fördubbling sedan förra valet 2015. 2015 var också året då en rödgrön koalition tog över Oslo kommuns ledning efter 18 år av borgerligt styre. När Arbeiderpartiet tappade 12 procentenheter i Oslo i kommunalvalet 2019, gav det miljöpartiet tillsammans med de båda kommunistiska partierna ökat inflytande inom koalitionen.
Den nyvalda 31-åriga ledaren för Miljøpartiet i Oslo, Sigrid Z Heiberg, är enligt egen utsago ”grön feminist”. Som sådan tar hon ännu radikalare grepp än sina företrädare i Oslopolitiken:
– Vi är inte för radikala, tvärtom är vi inte radikala nog, sade Heiberg till tidningarna efter att hon valts till ordförande för MDG i Oslo, söndagen den 1 mars.
Journalisten Arnsten Linstad på tidningen Vårt Oslo kallade Sigrid Z Heiberg för ”sektledare” och retade upp många politiker genom att uttrycka starka personliga åsikter i övrigt om miljöpartiet i olika sociala medier.
På kort tid har de styrande i Oslo förvandlat staden till en bilfientlig zon och ställt till problem för olika handels- och serviceföretag, vars kunder inte längre kan finna parkeringar i stadscentrum. Nu vill miljöpartiet gå ännu längre och förbjuda reklam för diverse verksamheter de inte gillar.
– Den norska reklamlagstiftningen är redan mycket sträng och det är förbjudet att marknadsföra saker som tobak, alkohol, och produkter som riktar sig till barn. Vi önskar också förbjuda all reklam för fossil energi, fossilbilar, flygresor, och kryssningar, sade Heiberg till den norska tidningen Dagsavisen.
Sigrid Z. Heiberg har gjort snabb karriär inom organisationslivet såväl som partiet. Hon har varit ledare för Ungdom mot EU och suttit med i arbetsutskottet i Nei till EU. Heiberg har också i flera år jobbat för The International Campaign to Abolish Nuclear Weapons, en koalition av hundratals organisationer i olika länder.
Det var på årsmötet, där hon blev vald till ordförande för MDG i Oslo, som partiet uttalade att de önskar att förbjuda ”reklam för förorening”. Men redan tidigare har MDG åtskilliga reklaminskränkande förslag i sitt partiprogram. Bland annat vill de stoppa reklam för rött kött. En åtgärd för att uppnå det är också att lägga ner upplysningstjänster för animaliska produkter som samhället driver, bland andra matprat.no, som drivs av Upplysningskontoret för kött och ägg.
Köttmotståndet manifesterades 2019 genom att kommunens julbord för de anställda på Oslo Rådhus gjordes tvångsveganskt. Den som ville ha de traditionella norska revbenen (svineribbe) eller pølse var tvungen att föranmäla det. Oslo kommun skrev nämligen i oktober under en gemensam deklaration (C40) med bland andra Paris, Stockholm och Köpenhamn om att skära ner köttätandet bland sina anställda. Lan Marie Ngyen Berg (MDG) fick i media förtydliga att kommunen inte alls skulle detaljstyra de anställdas mjölk och köttintag.
Nu tar MDG också upp kampen för att stoppa utbyggnaden av motorvägen E18. Det är en av de vägar som Osloborna tar för att shoppa i Värmland. Den löper som en hästsko runt inre Oslofjorden och delar sträcka med E6 på ett stycke tills de åter delar sig och E18 går mot öster och gränsstationen Örjes, där shoppingcenter väntar, bland annat Töcksfors och Årjäng. Shopping och överkonsumtion är också något som MDG och Heiberg är starkt kritiska emot.