fredag, 22 november, 2024
fredag, november 22, 2024

Franska datainspektionen utdömer rekordböter till Google och Amazon

Google och Amazon har bötfällts på rekordnivå av CNIL, den franska datainspektionsmyndigheter, för deras användning av ”cookies” utan föregående medgivande från användarna. Båda företagen framhäver sin ”öppenhet” och uttrycker sin ”oenighet” över beslutet.

Datainspektionsmyndigheten i Frankrike meddelade den 10 december att man hade bötfällt Google och Amazon med 100 miljoner respektive 35 miljoner euro för bristande efterlevnad av lagarna gällande cookies och. Den Nationella kommissionen för informationsteknik och friheter (CNIL) anklagar särskilt Google.fr och Amazon.fr för bruket att placera cookies på internetanvändares datorer ”utan deras samtycke”.

Dessutom innehöll inte de informationstexter som visades under besöket på dessa sajter, vid tidpunkten för CNIL:s kontroll, ”information som var tillräckligt tydlig för att Internetanvändaren skulle veta vad dessa cookies är till för och hur han kan vägra dem”, enligt kommissionen.

Utöver böterna har CNIL ”ålagt företagen att ändra sin informationstext inom 3 månader” med en straffavgift på 100 000 euro per dags försening efter utgången av denna period. De överträdelser som konstaterats av tillsynsmyndigheten ”underminerar Internetanvändarnas integritet i deras digitala dagliga liv” eftersom de ”tillåter att samla in mycket information om människor, utan deras samtycke, för att därefter kunna erbjuda dem riktade annonser”, enligt CNIL.

Man noterar att i september 2020 slutade båda företagen automatiskt lagra cookies hos internetanvändare. Men i båda fallen ger informationstexten fortfarande inte användarna tillräcklig tydlig information om ändamålen med dessa cookies, och möjligheten de har att vägra dem, enligt CNIL.

Bötesbeloppet – ett rekord för tillsynsmyndigheten, som redan har ålagt en straffavgift på 50 miljoner euro för Google 2019 efter att ha studerat deras behandling av personuppgifter för användare av det mobila operativsystemet Android – är kopplat till ”allvaret i överträdelserna” och dessa webbplatsers inverkan på den franska befolkningen. Googles sökmotor har en marknadsandel på mer än 90 procent i Frankrike, medan Amazon innehar mer än 20 procent av den franska e-handelsmarknaden. Detta innebär att 47 miljoner fransmän använder sig av Google, och att den finns 300 miljoner franska konton på Amazon.

Google och Amazon försvarar sig

När de intervjuades av den franska nyhetsbyrån AFP försvarade Google sin policy ”när det gäller öppenhet och skydd av [våra] användare, genom tydlig information och sekretessinställningar, stark intern datahantering, säker infrastruktur och, viktigast av allt, användbara tjänster”. Sökmotorjätten beklagade också att CNIL inte hade ”tagit hänsyn till det faktum att franska regler och rättsliga riktlinjer är osäkra och ständigt förändras”.

Detta förnekas av CNIL som säger att de nyliga ändringarna gällande cookie-användning inte påverkar regelverket för den information som skall ges, att den europeiska datalagen har gällt sedan 2002 och att GPRD har varit i kraft sedan 2018.

Amazon uttryckte också ”oenighet” med tillsynsmyndighetens beslut, i ett uttalande till AFP. ”Vi uppdaterar kontinuerligt våra dataskyddsmetoder för att säkerställa att vi uppfyller kundernas och tillsynsmyndigheternas föränderliga behov och förväntningar”, säger företaget. ”Cookies hjälper kunderna att dra nytta av de funktioner som är viktiga för Amazons shoppingupplevelse”, sade företaget, och tillade att användarna själva kan ställa in hur de används.

Böterna utdömdes på grundval av en lagstiftning som går tillbaka till den europeiska allmänna dataskyddsförordningen (GDPR), som trädde i kraft 2018. Den har ytterligare skärpt samtyckessystemet för cookies, liksom de maximala böterna på upp till 4 procent av ett företags globala omsättning. Den nya lagstiftningen kräver att webbplatser visar både en ”acceptera allt-knapp” och en ”vägra allt-knapp” eller en likvärdig lösning. CNIL kommer att börja bötfälla företag som inte uppfyller de nya reglerna från och med den 1 april 2021.

Trots denna försening, som hänger samman med samråd med reklamsektorn och coronapandemin, ”är vi bland de första i Europa som sätter en mycket tydlig ram”, sade CNIL:s ordförande Marie-Laure Denis i oktober.

Senaste