I oktober publicerade den statliga TV-jätten SVT en reklamfilm där man berättar om hur bra och viktig den egna verksamheten är och hur man sakligt bekämpar “fake news”. ”Om ingenting ifrågasätts kan vadsomhelst bli en sanning”, förklarar SVT i filmen, som handlar om hur en video på en hostande man misstolkas som ett utbrott av fågelinfluensa som sedan Donald Trump och Putins Ryssland drar stora växlar på.
Men även om kampanjen inte rörde upp känslor i etablerad media så har etablissemangsoberoende medier, så kallade “alternativa” medier, kritiserat det statliga mediebolaget och kallat filmen för “propaganda”, rapporterade bland annat Fria Tider. Och på Youtube har nu, sju veckor efter publiceringen, 94 procent av alla omdömen varit negativa “tummar ner” och endast sex procent uppåttummar. Totalt har filmen setts 34 000 gånger på Youtube.
De statliga medierna har över 30 miljarder skattekronor i budget per mandatperiod.
19 av 20 negativa till SVT:s propagandafilm
Sedan SVT för sju veckor sedan publicerade en påkostad film som försöker förklara varför SVT behövs så har hela 94 procent av betygen på Youtube varit negativa.
Senaste
- TikTok-pedofilen Elias Afen tagen på bar gärning
- Kristofer Lundberg flyr frågor om uteslutningen ur Vänsterpartiet
- Kristofer Lundberg flyr frågor om uteslutningsärendet
- Joakim Lamotte: ”Kristofer Lundberg är en notorisk skamlös lögnare”
- Dold kamera inifrån Vänsterpartiet avslöjar våldsglorifiering och antisemitism – Trailer