I en reklamfilm, publicerad under helgen, på IKEA i Malmös konto på Instagram kan man läsa rubriken ”addera något nytt till ramadan och eid i år”. Därefter beskrivs det i inlägget hur den nya kollektionen ”GOKVÄLLÅ” ska ”skapa en varm och välkomnande atmosfär under ramadan och eid som gör firandet tillsammans med familj och vänner ännu mer festligt”.

Själva reklamfilmen inleds med att en medarbetare på IKEA säger ”vet ni vad, nu är vår andra ramadan kollektion GOKVÄLLÅ live”. Sedan förklarar IKEA-medarbetaren att kollektionen särskilt är skapad för den muslimska fastemånaden ramadan och eid-firandet. Det visas därefter tallrikar, skålar, tekoppar, serveringsbrickor och olika dekorationer som skall passa bra till de muslimska högtiderna, enligt möbelföretaget. Reklamfilmen avslutas med att IKEA-medarbetaren önskar alla muslimer en ”trevlig ramadan och eid”.

En av de som uppmärksammat IKEA:s reklamfilm är den invandringskritiske journalisten och opinionsbildaren Nick Alinia. Under Alinias kommentarsfält har det sedan haglat in kritik mot IKEA, där flera bland annat uppmanar till bojkott av möbelföretaget. Andra beskriver hur de slutat handla på IKEA för länge sedan på grund av varuhusets islamvurmande och vissa menar att IKEA-grundaren Ingvar Kamprad ”vrider sig i sin grav” när sådana här typen av reklamfilmer görs.
Insikt24 har tidigare uppmärksammat när IKEA gjorde reklam på persiska inför ett nyöppnade av ett varuhus i Kållered i Mölndal. Den reklamen syntes bland annat på spårvagnar runt om i Göteborg och likt nu fick möbelföretaget kritik från allmänheten.